Close

15. maj, 2018

Zdrav čips in zakaj se je bolje izogniti transmaščobnim kislinam?

Si en/a izmed tistih, ki ne mara sladkega, ampak ko je v igri čips in slani prigrizki, pa je “fertik”?!

Ko začneš grickati, ne moreš nehati, sploh v družbi, pred tv-jem, itd…

Krekerji, čipsi, slani arašidi, muffini, krofi in ostali procesirani pekovski izdelki, margarine, piškoti, oreščki z okusi in dodatki, celo pripravljeni kornetni sladoledi in kopica druge okusne procesirane hrane, vsebujejo transmaščobne kisline, ki bistveno večajo tveganja za nastanek srčno žilnih bolezni. Povečujejo nivoje “slabega” in zmanjšujejo nivoje “dobrega” holesterola, hkrati pa vplivajo na transport hranil skozi membrane naših celic, saj so te sestavljene iz maščobni kislin, ki gradijo maščobe vnešene skozi našo prehrano. Membrane tudi služijo kot pregrada pred škodljivimi snovmi, ki bi želele vstopiti v celico.

Skozi proces hidrogenizacije se tekoča olja spremenijo v trdno stanje (z namenom podaljšanja obstojnosti). Če se membrane naših celic naenkrat začnejo spreminjati zaradi transmaščobnih kislin, to onemogoča efektiven transport hranil, “varnost” celic, ter povzroča vnetja v telesu.

 

Zdrava alternativa

Procesirani izdelki so največkrat izbira predvsem zaradi svoje praktičnosti in dosegljivosti – vsepovsod. V kolikor ste eden izmed tistih, ki jim za svoje zdravje ni popolnoma vseeno, boste raje posegli po kakšni alternativi, ki sicer zahteva nekaj razmisleka in priprave, a je kljub vsemu celo zelo okusna!

Recept za čips iz … rdeče pese!

  • 250g gomolja rdeče pese
  • 10g olivnega olja
  • začimbe (origano, česen, sol, poper, chilli, rdeča paprika … )

Čas priprave: 5 minut.

Čas pečenja: 20-30minut.

Gomolj rdeče pese (lahko je tudi navaden krompir, ali sladki krompir – ki sta malenkost bolj kalorični možnosti) narežete na tanke kolobarje, v skledi primešate olje in začimbe, ter pečete na 180 stopinj 20-30min, do hrustljavega.

Kaj in zakaj je torej izbrati bolje?

Univerzalno ni najboljšega načina prehranjevanja, čeprav pa obstajajo določena univerzalna pravila, ki jih lahko začnete aplicirati že danes: KLIK.

Naj bodo procesirana slana in sladka živila vaša izbira predvsem občasno, na kakšnem praznovanju, rojstnem dnevu, v kolikor pa je le možno, se tovrstnim prigrizkom v celoti izognite. Naše okolje močno vpliva na poseganje po teh prigrizkih, zato je najbolje, da tovrstnih skušnjav sploh nimate v območju enostavnega dosega. Da kupujete za goste in za otroke, je le slab izgovor, predvsem slednjim želite karseda najboljše, zato jim namesto prepovedi in pridig, bodite raje vzgled.

Če imate na dosegu roke zdrave prigrizke in enostavne rešitve, je večja verjetnost, da jih boste pojedli. Enako velja za nezdravo hrano – če jo imate na dosegu roke in ves čas pred sabo, je pravtako večja verjetnost – da jo boste pojedli vi, ali pa nekdo, ki ga imate radi.

 

Viri: 

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3551118/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17914159

https://academic.oup.com/ajcn/article/79/4/606/4690148

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0005273613004604